Link

Insikter & CRM

Vi är många som är intresserade av svenskfotboll och tack vare ett bra arbete med vår data kan vi nå många människor med våra egna och våra partners budskap.

Vi har löpande undersökningar ute som bland annat tar tempen på hur svensk fotboll upplevs bland svenskar i allmänhet, och våra prioriterade målgrupper i synnerhet. Ett axplock av undersökningarna vi gör är publikundersökningar, medlemsundersökningar, varumärkestrackingar och marknadsundersökningar. Vi har därför bra koll på hur våra landslag, initiativ, kampanjer och varumärken upplevs och presterar på marknaden.  

Dessutom har vi en stor kundbas som vi har mycket kunskap om. Med kundbasen kan vi nå många med hjälp av sociala medier, hemsidor, segmenterade nyhetsbrev och andra digitala plattformar som passar bäst för respektive målgrupp.

Vill du veta mer om hur vi kan nå era kunder eller vill du veta mer om vårt insiktsarbete – tveka inte att ta kontakt med oss! 

I våras hade vi vårt första webbinarium - "#inblickblågult". Under webbinariet gav vi tips på inspiration, insikter från våra egna mätningar och några intressanta framtidsspaningar.

Spännande siffror & spaningar 

Fotbollen 2020

  • Fotboll är Sveriges populäraste idrott och den idrott där populariteten ökar mest.

Idrottsintresset står sig starkt under 2020. 44% av Sveriges befolkning är mycket intresserade av sport (liknande nivå som 2019). Inom ramen för idrott i Sverige så är fotboll den idrott med störst intresse. Fotbollen är dessutom den idrott som ökat mest i intresse senaste året. Källa: Upplevelseinstitutets undersökning ”Sportnavigatorn”.

  • Fotbollen anses ha en väldigt positiv effekt på den svenska folkhälsan.

Frågar man den delen av Svenska befolkningen som har någon form av intresse för fotboll, vilket är hela 2/3 av den vuxna befolkningen eller 5 miljoner svenskar i åldern 16-75 så anser en tydlig majoritet att fotbollen har en väldigt positiv effekt på den svenska folkhälsan. Källa: Fotbollstempen 2020

  •  Fotbollen engagerar många och mycket samt fyller en ovärderlig samhällsfunktion.

2,6 miljoner vuxna svenskar har en aktiv relation med fotbollen, som utövare, tränare, ledare, föräldrar eller supporter och lägger i snitt minst 5h av sin tid på fotbollen i veckan. Av dessa anser; 78% att fotbollen bidrar till att skapa drömmar för barn & ungdomar och 75% att fotbollen ger barn & ungdomar rätt värderingar. Källa: Fotbollstempen 2020

  • Det finns en stor uppdämd längtan efter att se fotboll live.

Innan Covid-19 fanns en trend att man i högre grad ville se fotboll framför TV:n, den trenden har under 2020 vänt. I oktober 2020 såg vi ett rekord i viljan för att se fotboll live på arenan. Vi har aldrig sett en högre nivå i andelen som föredrar att se fotboll på arenan snarare än på TV sedan vi började mäta 2016. Bland vår landslagspublik är dessutom 90% mer eller lika intresserade av att besöka landskamper när pandemin är över och 87% saknar att kunna se fotboll på plats på arenan. Källa: Fotbollstempen 2020

Svensk fotboll

  • Svensk breddfotboll bidrar årligen med 23 miljarder kronor i samhällsnytta 
  • Cirka 250 000 barn och ungdomar spelar fotboll i Sverige 
  • Det läggs cirka 22,5 miljoner timmar på fotboll i veckan runt om i Sverige 
  • Vi har 79 000 tränare inom svensk fotboll

CRM och marknadsföring

  • Vi har över 200 000 personer & 150 000 mailadresser i vårat CRM 
  • Under 2019 skickade vi 1,2 miljoner e-mail 
  • Under 2019 hade våra mail en öppningsfrekvens på över 37% 
  • Vi är experter på publikundersökningar, partnersamarbetsanalyser och försäljningsstatistik