Samhällsnytta ger klirr i klubbkassan

Emre Gürler är hållbarhetsansvarig i Eskilstuna United. Han arbetar också med klubbens sponsring. Ett motsatsförhållande? Inte alls, menar han, utan tvärtom.
– Vi kallar det sponsring 4.0. Det handlar om att flera sponsorer är reklam- och exponeringströtta och känner att de inte får tillbaka något på sina sponsorspengar. Men de vill fortfarande stötta sin förening, sitt lokala samhälle – och kan därför vara intresserade av att stötta sociala projekt.

4 nivåer av sponsring

  • Sponsring 1.0 - Eller vd-sponsring, där en egenföretagare stöttar sitt barns fotbollslag.
  • Sponsring 2.0 - Logo-exponering. Sponsorn betalar för att få sin logotyp exponerad på matcharena och matchtröja.
  • Sponsring 3.0 - Målgrupp och association. Klubben hjälper sponsorn att hitta nya potentiella kunder.
  • Sponsring 4.0 - Hållbarhet och affärsutveckling.

Källa: Rättighetsbyrån

Hur lyckas man sälja in det?

– Det gäller att komma till företagarna med ett vitt papper, och höra hur de  tänker om det lokala samhället. Vad vill de uppnå med sitt lokala samhälle? I vårt fall: vill de få ett tryggare Eskilstuna, vill de få ett mer inkluderande Eskilstuna? Och man ska inte komma med färdiga koncept. Man ska lyssna först.

Så det gäller alltså att klubben arbetar med eller kan starta samhällsprojekt?

– Ja, så är det lite förenklat. Och det är viktigt är att man försöker göra samhällsskillnad lokalt, inte någon annanstans. Det kan vara äldre som behöver stöd, det kan vara att sysselsätta ungdomar eller tackla hedersförtryck som med Ronjabollen, där tjejer får chansen att spela fotboll och prata värderingar.

Och vad vinner klubben på detta?

– Dels gör den samhällsnytta, vilket är ett värde i sig. Dels får den nya sponsorspengar från företag som också vill göra samhällsnytta.

Emre Gürler arbetar även med "Sätt bollen i rullning", ett projekt finansierat av Riksidrottförbundet vars mål är ett mer jämställt styrelsearbete inom idrotten. Projektet leds av SvFF, Svenska Basketförbundet och Svenska Handbollförbundet.

– Det gäller att få in fler kvinnor och öka mångfalden i styrelser och beslutfattande organ i din förening. Större mångfald ger bredare idéarbete (på engelska diversity of thoughts reds anm) och därmed bättre resultat. Det finns fler internationella studier som visar detta.

Reklamfria tröjor 2021

Kommande damallsvenska säsong lanserar Eskilstuna United ett helt nytt koncept; "Jag 2030". Målsättningen är att öka jämnställdheten inom Sörmlandsfotbollen och inom det sörmländska näringslivet.

I konceptet ingår även en revolutionerande lösning: Eskilstunas matchtröjor kommer bli nästan helt logotypefria. De kommer istället ha ett större budskap, Jag 2030. Premiär är Svenska Cupen-matchen mot Hammarby 21 mars.

Lyssna på podden om framtidens sponsring