Podden: Så får vi unga att fortsätta spela

Varför slutar en tonåring plötsligt att gå till träningen? Hur försvinner lusten till fotbollen och andra organiserade idrotter? De frågor ställer nästan alla tränare, ledare och idrottsföräldrar till såväl sig själva som till andra. Andreas Ivarsson är docent i psykologi vid högskolan i Halmstad och den som kanske är närmast svaren.

Han medger att frågorna är komplexa och att det krävs olika insatser för att få fler att fortsätta inom föreningsidrotten.

I det här avsnittet berättar han dels om utmaningarna för svensk fotboll och annan organsierad idrott, men också vilka konkreta lösningar som han vill presentera inom kort.

Podden Svensk Fotboll

Mest lyssnade avsnitten:

  1. "Varför ska man inte toppa?" med SvFF:s Gunnar Pettersson som reder ut begreppen samt bland annat pratar om effekterna av att toppa - både för spelarna som får spela minst och de spelare som får spela mest.
  2. "Akademiboomen del 1 av 2" med Elias Minerji gruppchef för NaFu (Nationella fotbollsutbildare) på SvFF, om varför många föreningar erbjuder akademiverksamhet samt föräldrarnas roll i det. 
  3. "Nivåindelning - för tränarens eller barnens bästa?" med Pernilla Karlsson, nationell fotbollsutbildare på SvFF, om varför permanent nivåindelning kan slå negativt mot såväl de ”nedgraderade” spelarna som de duktigaste.

Tre senaste avsnitten:

  • "Nyckelordet stavas roligt" med Andreas Ivarsson, docent i psykologi vid Halmstad högskola, som forskar på varför barn och ungdomar slutar idrotta. Han har tipsen för att få barnen att fortsätta.
  • "Så jobbar jag med mitt självförtroende" med Hedvig Lindahl, vår rutinerade landslagsmålvakt, som berättar om sin mentala resa och även vad tränare ska tänka på för att hjälpa sina spelare på alla nivåer.
  • "Har svenska spelare blivit mer tekniska?" med Claes Eriksson, chef för ungdomslandslagen på pojksidan, som svarar på frågan och betonar vikten om en bra balans för den tekniska utvecklingen.

Skicka frågor till podden