Nu delar Alla är olika – olika är bra och ICA ut 3,7 miljoner till 71 fotbollsföreningar

Denna utdelning ger ökade resurser till de 71 föreningarnas projekt och initiativ som möjliggör en fotbollsrörelse för fler, en fotboll där fler börjar och fortsätter. Projekten har olika temaområden – jämställdhet, jämlikhet, funktionsvariation och inkludering till exempel.

Bland de föreningar som nu får utdelning finns Syrianska FC som jobbar för att få fler tjejer i utsatta områden att börja träna fotboll, eftersom bara 30 av de 400 ungdomar som spelar fotboll i deras ungdomsverksamhet är tjejer.

– Målet är att locka fler tjejer till fotbollsvärlden. Det ska vara roligt för barnen att komma hit och spela fotboll, och då är det viktigt att det inte kostar dem massor med pengar, säger Jim Yürekci, tränare i Syrianska FC.

Alla är olika – olika är bra är ett samarbete mellan SvFF och ICA. Ambitionen är att stötta föreningar som driver eller vill starta projekt och initiativ som ger så många som möjligt möjligheten att spela fotboll.

"Vill ge fler barn och unga möjligheten att bli en del av fotbollsgemenskapen"

Under 2022 fortsätter SvFF:s och ICA långsiktiga satsning att tillsammans skapa förutsättningar och möjligheter för den lokala fotbollsrörelsen.

– Vi vill ge fler barn och unga möjlighet att bli en del av den gemenskap som fotbollen innebär. För att kunna göra det är ICAs engagemang i Alla är olika – olika är bra otroligt viktigt. Att ge alla som vill möjligheten att spela fotboll är just vad detta handlar om, och vi ska göra det tillsammans med Sveriges fotbollsföreningar, säger Håkan Sjöstrand, generalsekreterare på Svenska Fotbollförbundet.

ICAs engagemang inom fotbollen sträcker sig över hela Sverige, från gräsrot till landslag. Idag samarbetar 1500 ICA-handlare med 2200 fotbollsföreningar i Sverige. Dessutom sponsrar ICA - förutom Alla är olika – olika är bra - SvFF och Fotbollsskolan. Allt för att på olika sätt uppfylla fler fotbollsdrömmar!

Över 11 miljoner till 300 föreningar

Sedan starten 2016 har Alla är olika – olika är bra delat ut mer än 11 miljoner kronor till fler än 300 föreningar och deras projekt. Pengarna har samlats in vid kampanjer i anslutning till fotbollsmästerskap, där en del av summan för ICAs utvalda blågula varor går till Alla är olika – olika är bra. I samband med fotbolls-EM 2021 samlades över 5 miljoner in, medel som kommer att vara möjliga att ansöka från under 2022. Och i sommar fortsätter insamlingen, när ICA i samband med fotbolls-EM genomför en ny insamlingskampanj för att fortsätta att möjliggöra fler fotbollsdrömmar.

Grunden till ICAs fotbollsengagemang är en övertygelse om att fotbollen fungerar som en enande kraft, över hela landet – en brobyggare och källa till glädje, samhörighet och värme.

– Vi är glada och stolta över att kunna stötta fotbollsrörelsen, föreningar och eldsjälar i deras viktiga arbete. Precis som fotbollen finns ICA över hela Sverige, och genom det viktiga lokala samarbetet mellan 1500 engagerade ICA-handlare och över 2000 fotbollsföreningar runt om i Sverige skapas glädje, gemenskap och hälsa, säger Peter Hägg, chef Varumärkesengagemang & samarbeten.